Ricciardo tålte en vanskelig første halvdel til 2021-sesongen etter at han kom til McLaren da Lando Norris scoret mer enn dobbelt så mange poeng enn sin mer erfarne lagkamerat før sommerpausen.
Ricciardo har siden stemplet sin første halvdel av året som «nesten latterlig» før han kom tilbake med en dominerende seier i den italienske Grand Prix på Monza, McLarens første siden 2012.
En av utfordringene Ricciardo sto overfor var å ikke kunne se familien og vennene sine hjemme i Australia på grunn av landets strenge reisebegrensninger på grunn av COVID-19-pandemien.
Ricciardo avslørte i forkant av sesongens siste løp at han ville reise tilbake til Australia over vinteren selv om han måtte sette i karantene og «stirre på et hotellromstak i to uker», etter å ha ikke sett foreldrene sine siden juni 2020.
Ricciardo reflekterte over sesongen hans i et årssluttintervju inkludert Autosport, og forklarte hvordan manglende evne til å se familie eller venner fra Australia gjorde det «sannsynligvis første gang jeg noensinne har hatt hjemlengsel».
«Hjelmlengsel høres dramatisk ut, men jeg har definitivt savnet familie og sånt,» sa Ricciardo.
«Vi har vanligvis vært ganske heldige [option] til, hvis jeg ville ha mamma og pappa her, ville jeg si: «folka, jeg skal kjøpe flybilletten din, hoppe på et fly og komme.»
«Så evnen til å ikke være i stand til å gjøre det like bra gjorde det også ganske frustrerende, fordi det er utenfor vår kontroll.»
På spørsmål om han trodde at det menneskelige elementet mot F1-førere ble oversett til tider, sa Ricciardo: «Ja, det gjør det. Jeg tror at med noen i søkelyset eller noen på TV, noen ganger til utsiden blir de ikke sett på som ekte mennesker.
«Det er som om du er en skuespiller, åh, det er Brad Pitt. Han er supermann. Han kunne gjøre hva som helst eller hva som helst. Som om han ikke blir trist eller emosjonell, uansett.
«Men som dere vet, ville dere følt det, vi reiser så mye at dere savner deres kjære. Så å ha den typen ganger 10 er vanskelig.
«Jeg vil ikke si at det påvirker meg når jeg kjører. Men spesielt når det kanskje ikke går bra, så har det definitivt en effekt fordi alt du ønsker er litt av den støtten og familiekjærligheten.
«Og også når det ikke går bra, kan du også føle deg veldig ensom.
Daniel Ricciardo, McLaren
Foto av: Zak Mauger / Bilsport bilder
«Det er elementer som jeg tror de ville ha hjulpet, hvis de var her, ville det ha hjulpet meg å komme meg ut av dårlig humør eller lavt øyeblikk litt raskere.»
Ricciardo var motvillig til å feste sin tøffe start til fjoråret på å savne familien, men han sa at det «gjorde situasjonen litt vanskeligere» da han forsøkte å være i best mulig headspace.
«Med hva som helst, for å prestere bra, må du også være i et godt headspace,» sa Ricciardo.
«Derfor må livet utenfor ditt liv gå bra, relasjonene dine, det reflekterer på en måte på treningen din, energien din, humøret ditt.
«Jeg er vant til å ikke ha [family] rundt, men igjen, ikke ha det så lenge, og savnet ting og til og med vennene mine hjemme, ikke ha dem å slå seg av med, komme bort en helg, eller la oss dra hvor som helst, la oss bare komme oss bort og ikke tenke på F1 – Jeg hadde heller ikke den flukten.
«Det gjorde det bare mer krevende i første halvår. Så ja, jeg tror det var vanskeligere for meg å være som å pumpe med energi og positivitet og alt den slags.
«Jeg fant fortsatt en måte å gjøre det på, men jeg måtte jobbe mye hardere for det. Og det synes jeg var belastende i seg selv.»