Flere topplag har indikert at det vil være umulig å holde seg innenfor rammen som følge av inflasjon og økende fraktkostnader, og Red Bulls Christian Horner antyder at opptil syv lag vil gå over den totale 2022-grensen på $141,2 millioner – $1,2 millioner lagt til innledende $140 millioner for det ekstra løpet over planen med 21 løp.

I mellomtiden motstår Alpine og Alfa Romeo et press for en oppjustering av hetten som vil gi lagene pusterom.

Seidl håper fortsatt FIA og F1-organisasjonen kan formidle en løsning ettersom samtalene fortsetter å trekke ut.

«For oss som et lag som var planlagt å kjøre på toppen i begynnelsen av året, med alle disse uventede kostnadene som dukket opp, er vi i en posisjon hvor vi ikke kan gjøre toppen lenger, fordi du rett og slett har visse faste kostnader for å starte sesongen,» sa han på spørsmål fra Autosport om laget fortsatt kunne holde seg innenfor rammen.

«Du har faste kostnader med ressursene du har på plass, personell og så videre, som du ikke kan justere lenger.

«Og med denne uventede enorme kostnadsøkningen, hovedsakelig på fraktsiden og strømregninger, er vi i samme posisjon som noen andre lag som vi ikke kan klare i år.

«Og jeg håper fortsatt med alle samtalene som skjer for øyeblikket, sammen med de andre lagene, med FIA og F1 at vi fortsatt finner den løsningen som er til beste for sporten fremover.»

Lando Norris, McLaren MCL36

Foto av: Andy Hone / Bilsport bilder

Seidl insisterte på at han fortsatt tror på prinsippet om hetten, og hevdet at det var nødvendig for både bærekraft og for å lukke feltet.

«Jeg ønsker ikke å gå for mye i detalj om diskusjonene vi har der for øyeblikket med de andre lagene og FIA,» sa han.

– Det viktigste er at vi i idrettens interesse finner en definert løsning for alle, for det tror jeg også er avgjørende for å sikre at prinsippene om kostnadstak ikke blir utvannet, eller hva det måtte være.

«Jeg er veldig glad for at vi har kostnadsbegrensningen på plass. Det var en nødvendighet for sporten generelt, for F1, men også for oss som lag for å kunne ta del i F1 på en økonomisk bærekraftig måte. men også i en posisjon hvor du også faktisk kan være konkurransedyktig på den sportslige siden.

«Det er bare en ny dimensjon eller parameter som du må vurdere i måten du fullfører året i F1.

«Og det er tydelig, spesielt under de nåværende omstendighetene, at utviklingen av bilen er sterkt påvirket av kostnadstaket for øyeblikket, på grunn av alle disse uventede kostnadene som dukket opp nylig.

«Men til syvende og sist er det den samme utfordringen for alle. Så jeg har ingen bekymringer om det.»

Les også:

På spørsmål om han hadde et øye med grenseverdien på 5 % – over hvilken straffene ble strengere – insisterte Seidl på at han ikke gjorde det: «Jeg er ikke fokusert på et bestemt punkt, jeg er bare fokusert på å finne en løsning , som fungerer for alle involverte.

«Og igjen, i sportens beste interesse. Alle har interesse av at vi har en definert løsning for i år.»

Kilde lenke

By Gutleif Hansen

Ekspert på gjennomføring av tekstsendinger og spesialist på lagidrett. I sportsjournalistikk siden 2012. En fan av motorsport og motorsport.