Det er fordi plasseringen av chicane, og den tette sekvensen av hjørner rundt den, ble effektivt tvunget på arrangørene på grunn av dens geografiske plassering under Turnpike veibroer.

Som prosjektets ledende designingeniør Andrew Wallis sa det, måtte oppsettet «tråde nålen» for å tilfredsstille FIAs banesikkerhetsforskrifter.

UK-baserte banespesialister Apex Circuit Design la ut den 5,41 kilometer lange banen mot klokken rundt Hard Rock Stadium.

Den mest svingete delen var svingene 13-16, som snodde seg rundt inngangs- og utkjøringsrampene og under flyover-delene av Florida Turnpike og NW 203rd Street.

FIA-forskrifter angående klaring av overliggende strukturer til baneoverflaten betydde utformingen som var nødvendig for å dyppe under de to overgangene, kort tid etter å ha steget 11 fot for å krysse den sørgående adkomstrampen, og skapte en topp i sving 14-15 chicane.

PLUSS: Innsiden av F1s nyeste racerbane

Løpsvinner Max Verstappen kommenterte: «Jeg tror at hvis jeg hadde vært i en gokart, ville det vært en fin chicane å ta, men ikke i en F1-bil som vi har for øyeblikket.»

Runner-up Charles Leclerc la til: «Jeg tror jeg er den eneste sjåføren på rutenettet som faktisk likte denne chikanen. Jeg likte det.

Les også:

Infrastruktur rundt kretsen begrenset spordesignernes valgmuligheter

Foto av: Zak Mauger / Bilsport bilder

«Men på den annen side er jeg enig i at når det gjelder racing, tror jeg vi kan gjøre noe bedre fordi det ikke var lett å følge på den delen, også for synlighet er det ganske vanskelig når du først har en bil foran, fordi du må være så presis på fortauskantene.»

Wallis sa til Autosport i forkant av arrangementet at «hele denne sekvensen var en ekte ingeniørutfordring».

Han sa: «For at vi skulle komme under den første overgangen, måtte vi oppfylle FIA-regelverket som krever minst fire meters klaring, men siden vi må knytte oss til nivåene til Turnpike-slippveien som har et tverrfall på 7 %, baneoverflaten vår klatret akkurat der vi trengte at den skulle falle.

«Det er også en F1-forskrift om endringshastigheten for høyden knyttet til kvadratet på bilens hastighet, så denne utformingen trer i utgangspunktet nålen i tre dimensjoner for å sikre at bilene går sakte nok til å justeres med camberen på bilen. krysse og deretter komme tilbake under broen.»

Av disse geografiske grunnene måtte chikanen ha en minimumshastighet på 80 km/t for å møte endringshastigheten, og mangelen på sikt stammet fra blindkammen.

Miami GPs administrerende partner Tom Garfinkel sa at arrangørene kanskje kunne ha gjort en bedre jobb med å kommunisere nøyaktig hvorfor chikanen var designet på den måten.

«Jeg tror utfordringen med chicane og at jeg ikke vet at vi kommuniserte godt nok hvorfor den eksisterer og hvor den eksisterer,» sa han.

«Det var litt av et nødvendig onde, om du vil, å få banen stor nok til å gjøre resten av racerbanen stor.

«Det er et område hvor det er en vanskelig del, fordi vi må virkelig bremse folk fordi vi ikke hadde nok avrenningsplass.»

Leclerc sa at han var en av få sjåfører som likte utfordringen med chicane

Leclerc sa at han var en av få sjåfører som likte utfordringen med chicane

Foto av: Jerry Andre / Bilsport bilder

Men med Garfinkel som bekrefter at arrangører vil se for å se hva de kan gjøre i fremtiden, kan det være måter å forbedre det på.

På spørsmål fra Autosport om hvordan Miami GP-arrangøren har til hensikt å gjennomgå og forbedre arrangementet fremover, svarte COO Tyler Epp: «Den største utfordringen det siste året var den stramme tidslinjen, så vi kommer på toppen av dette umiddelbart for å prøve å få beslutninger tatt for neste år så tidlig som mulig.

«Vi samlet informasjon/tilbakemeldinger fra F1, FIA, sjåførene og lagene og kunder/fans i løpet av helgen. Det vil følges opp med dem i løpet av de kommende ukene på alle elementer de føler kan forbedres.

«Vi har interne møter hele denne uken og neste uke for å oppsummere alt og se hvor vi må gjøre endringer for å forbedre.»

Kilde lenke

By Gutleif Hansen

Ekspert på gjennomføring av tekstsendinger og spesialist på lagidrett. I sportsjournalistikk siden 2012. En fan av motorsport og motorsport.